Elektromobily sú v súčasnosti viac a viac populárna téma, vo svete ich už jazdia milióny a s najväčšou pravdepodobnosťou jedného dňa úplne nahradia automobily so spaľovacím motorom, najmä preto, že spaľovanie ropy v dnešnom meradle je dlhodobo neudržateľné. Prevádzka elektromobilu sa ale oplatí už dnes.

MENŠIA PORUCHOVOSŤ

Spotrebné komponenty, ako sú sviečky, palivové filtre, olej ... typické pre spaľovacie motory, je nutné pravidelne kontrolovať a meniť. Tomuto sa ale pri elektromotore úplne vyhnete, pretože tieto súčiastky jednoducho neobsahuje.

Elektromotor je celkovo efektívnejší ako motor spaľovací a tým aj menej poruchový, má vyššiu životnosť, pretože nie je, na rozdiel od spaľovacích motorov, vystavený vysokým tlakom, treniu a teplotám.

Ďalším komponentom, ktorý vás u elektroáut nebude zaťažovať je výfukový systém a logicky nebudete podstupovať ani merania emisií. Brzdy a brzdová kvapalina majú pri elektromobile výrazne vyššiu životnosť, ako u auta so spaľovacím motorom, pretože väčšina brzdného výkonu je menená späť na energiu do batérií, čo dodatočne zvyšuje dojazd a efektivitu elektromobilu.

 

LACNÁ PREVÁDZKA

Elektromobil máte možnosť "natankovať" doma elektrickým prúdom, ktorý platíte podľa vlastného tarifu. Ak môžete využiť na nabíjanie tzv. nočný prúd, môžete sa dostať až na hranicu 1,5 EUR / 100 km.

Pri priemernej sadzbe vychádza cena prevádzky cca 2 EUR, porovnanie s pevnými pohonnými hmotami je v tabuľke nižšie.

 

 

ELEKTROMOTOR

SPAĽOVACÍ MOTOR

SPOTREBA 100 KM

15 kWh (el.energie)

8 l (natural 95)

CENA / JEDNOTKA

0,13 EUR / kWh

1,3 EUR / l

CENA / 100 KM

1,95 Eura

10,4 Euro

 

 

 

 

 

 

Samozrejme je tu aj možnosť jazdiť úplne zadarmo. Môžete napríklad vlastniť solárne panely s akumulačným systémom energie, ktorý sa najviac oplatí práve v kombinácii s elektromobilom, pretože vyrobená energia sa dá takto efektívne ukladať a využívať.

 

BATÉRIE

Jedná sa o najdrahšiu a tiež najdôležitejšiu časť celého elektromobilu. Dobrou správou ale je, že posledná dekáda užívania elektromobilov v praxi dokázala, že nie je dôvod sa obávať jej rýchlej degradácie a nutnosti jej predčasnej výmeny. Skúsenosti väčšiny elektromobilistov preukázali, že batériu s vyspelým systémom pre riadenie nabíjania a prevádzky batérie dokáže uchovať na 90% pôvodnej kapacity aj po 200 000 km. Veľa ľudí bez informácií a praktických skúseností z odboru šíri názor, že batérie, ktoré tvoria podstatnú časť ceny vozidla, bude nutné po niekoľkých rokoch meniť. Samozrejme, sú ojedinelé prípady, keď vplyvom vady pri výrobe batérie alebo jej poruchy, toto môže nastať, pričom určite seriózny výrobca tento problém vyrieši.

 

POISTENIE

Pre elektromobily platí najnižšia sadzba PZP.

Záver: náklady na prevádzku a údržbu elektromobilu sú teda podstatne nižšie ako náklady u bežného automobilu na fosílne palivá. Podľa testov konkrétnych vozidiel ide dokonca až o desaťnásobne nižšiu cenu za prevádzku elektromobilu oproti automobilu so spaľovacím motorom (súčet cien paliva, prevádzkových kvapalín, náhradných dielov a servisu).